Yetim, M., & Aykıt, D. A. (2025). The Shaping of the Sabbath: The Transformative Journey of Jewish Tradition. Oksident, 7(1), 161-180.
מבוא
המאמר בוחן את התפתחותו של מושג השבת במסורת היהודית לאורך הדורות, מנקודת מבט היסטורית, הלכתית ותיאולוגית. המחבר מבקש להראות כיצד השבת, מעבר להיותה יום מנוחה דתי, עברה תהליך עומק של שינוי תפיסתי ופרשני, שהפך אותה למוסד רוחני, חברתי ותרבותי מרכזי בזהות היהודית. המאמר מתמקד במסע הטרנספורמטיבי של רעיון השבת – החל ממקורותיה המקראיים, דרך עיצוב ההלכה הרבנית ועד התפיסות המודרניות של קדושה ומנוחה.
שורשי השבת במקרא
בחלקו הראשון מתאר המחבר את היסודות המקראיים של השבת, כפי שהם מופיעים בספר בראשית ובדיברות. במקרא, השבת מזוהה עם מושג הבריאה והקדושה – "ויברך אלוהים את יום השביעי ויקדש אותו". במקביל, בדיברות היא מקבלת גם משמעות חברתית-מוסרית: מנוחה לעובדים, לעבדים ולגר. המחבר מדגיש כי כבר במקרא ניתן להבחין בשני רבדים רעיוניים – האחד תיאולוגי, המקדש את השבת כסמל לקשר בין האדם לבוראו, והשני חברתי, המבטיח צדק ושוויון.
המעבר מהמקרא לתקופת המשנה והתלמוד
בשלב זה, המאמר מציג את המעבר מן האתוס המקראי למוסד הלכתי מובנה. בתקופת חז"ל השבת עברה קודיפיקציה מפורטת, והוגדרה באמצעות מערכת מורכבת של איסורים והיתרים. חז"ל הדגישו את היבטיה הפרקטיים של השבת – מה מותר ומה אסור – אך במקביל העניקו לה ממד רוחני עמוק. המחבר מנתח את דברי המשנה במסכת שבת ואת הגמרא בבבל ובירושלים, המדגישים את אחריותו של האדם לשמור על השבת כעדות לבריאה וכמעשה של קידוש הזמן. ניכר כי בתקופה זו השבת מקבלת צביון של גבול תרבותי וזהותי, המשמש אמצעי להבחנה בין ישראל לעמים.
הפרשנות הפילוסופית של ימי הביניים
המאמר עובר לדיון בהגותם של הפילוסופים היהודיים בימי הביניים, ובראשם הרמב"ם, הרמב"ן ורב סעדיה גאון. אצל הרמב"ם, השבת מקבלת משמעות רציונלית – יום של עיון במעשה הבריאה והשתחררות מהטרדות החומריות. לעומתו, הרמב"ן מדגיש את ההיבט המיסטי: השבת כסמל לנצחיות הבריאה ולטבע האלוהי של הזמן. המחבר מראה כי הפער בין שתי הגישות הללו – השכלית לעומת הרוחנית – ממשיך להשפיע על עיצוב התפיסה הדתית של השבת עד ימינו. במובן זה, השבת משמשת כמבחן לאיזון בין עולמות הגוף והרוח במסורת היהודית.
השבת בקבלה ובמיסטיקה היהודית
בחלק זה מתמקד המאמר בתפיסה הקבלית של השבת, שבה היא מתוארת כישות קוסמית, שכינה השורה בעולם, והזמן כשדה של תיקון רוחני. לפי הזוהר, השבת היא "יום הנשמה היתרה", שבו נפתחים שערי הרוח ומתקיים איחוד בין האלוהי והאנושי. המחבר מנתח כיצד רעיון זה של איחוד קוסמי העניק לשבת מימד רגשי ואלגורי עשיר, שהפך אותה ממוסד של ציות הלכתי לטקס של התעלות פנימית. התפיסה הקבלית של השבת כזמן של תיקון והשלמה השפיעה על פולחן השבת, על הליטורגיה, ואף על האמנות והפיוט היהודי.
השבת בעולם המודרני
המאמר מתמודד עם האתגר שמציבה המודרנה והשבת. במאה ה־19 וה־20, עם חילון החברה והמעבר לכלכלה תעשייתית, השבת קיבלה פנים חדשות. עבור יהודים רבים היא הפכה מסמל דתי לטקס תרבותי של זהות, משפחתיות ומנוחה. המחבר מציין את ניסיונותיהם של זרמים שונים ביהדות – אורתודוקסיה, קונסרבטיביות ורפורמה – להגדיר מחדש את מהותה של השבת. בעוד שהאורתודוקסיה שומרת על הקפדה הלכתית קפדנית, הזרמים האחרים מבקשים לשמר את רוח הקדושה גם במחיר שינויי פרקטיקה. המאמר מדגיש כי בכל אחת מהגרסאות, השבת ממשיכה לשמש מוקד של חיבור לזהות היהודית ותחושת משמעות בעולם משתנה.
השבת כמוסד חברתי ותרבותי
המאמר מתאר כיצד השבת הפכה למוסד לא רק דתי אלא גם חברתי ותרבותי. במדינת ישראל, לדוגמה, היא משמשת כיום של מנוחה לאומי, אך גם מוקד למתח בין חופש הפרט לערכי המסורת. המחבר מציין את המתח שבין קדושת הזמן לבין קדושת האדם, ואת הדיאלוג המתמשך בין ההלכה, החברה והפוליטיקה סביב שאלות של תחבורה, מסחר ופנאי. בכך מתברר כי השבת ממשיכה לשמש זירה למאבקים תרבותיים ולשאלות זהות, תוך שהיא שומרת על מעמדה כמוקד של שיח ציבורי ואתי.
המשמעות התיאולוגית והאוניברסלית של השבת
המחבר מבקש לבחון גם את ההיבט האוניברסלי של השבת – רעיון המנוחה, השוויון והקדושה כערכים אנושיים כלליים. הוא מראה כיצד הרעיון של יום מנוחה שבועי, שנולד במקרא היהודי, חלחל לתרבויות רבות והשפיע על תפיסות של זמן, עבודה ומוסר ברחבי העולם. השבת, לפי פרשנות זו, היא מתנה אוניברסלית – סמל לאיזון, לאנושיות וליכולת של האדם לעצור ולהתבונן. המחבר מסיים בקביעה כי השבת אינה רק מוסד דתי אלא מסר פילוסופי עמוק על גבולות היצירה והצורך האנושי בזמן קדוש.
סיכום ומסקנות
בסיום המאמר מדגיש המחבר כי המסע של השבת הוא מסע של שינוי מתמשך, שבו מסורת וחדשנות שזורות זו בזו. השבת עוצבה לאורך הדורות כמרחב שבו מתקיימים בעת ובעונה אחת זיכרון העבר, קדושת ההווה ותקוות העתיד. דרכה ניכרת יכולתה של המסורת היהודית לעמוד מול הזמן – לא רק לשמר את הקדוש, אלא גם לעצב אותו מחדש בהתאם לצרכים הרוחניים והחברתיים של כל דור. במובן זה, השבת מסמלת את כוח ההתחדשות של היהדות עצמה, ואת היכולת להפוך את מנוחת היום השביעי למוקד של השראה מתמדת.
חשיבות המאמר
חשיבותו של המאמר נעוצה בכך שהוא מציג באופן מקיף ומעמיק את התהליך שבו השבת עוצבה לא רק כיום מנוחה דתי, אלא כמוסד תרבותי, רוחני ומשפטי המעצב את זהותה של המסורת היהודית. באמצעות בחינת מקורות מן המקרא, חז"ל, הפילוסופיה היהודית והקבלה, המאמר חושף כיצד השבת משמשת מראה להתפתחות החשיבה ההלכתית והנורמטיבית ביהדות וליחסי הגומלין בין קודש לחול, בין זמן לאדם ובין דת לחברה. בכך הוא תורם להבנת השבת כמוקד מרכזי במשפט העברי ובאתיקה היהודית, וכמושג בעל משמעות אוניברסלית של צדק, שוויון ומנוחה אנושית. המאמר מתאים לכתיבת סמינריון בקורס העוסק במשפט עברי.